woensdag 21 april 2010

Slecht nieuws/ Bad news

Ons Flopke is een stuiterende puber momenteel, maar gisteren middag lag ze lekker naast me te slapen. Opeens wordt ze wakker en komt nieuwsgierig bij me kijken. Daarna terug op haar kussen achter mijn bureaustoel. En ik kijk achterom en waarschijnlijk met die beweging veeg ik een borduurnaald van mijn tafel (bleek later). Flopke als de kippen erbij, springt erop af! Ja, raak, ze had de borduurnaald te pakken bleek later! Ik zag haar wat van de grond vissen en dacht dat het wat losse kleine draadjes waren. Ik kijk nog in haar bekkie, maar op 't moment dat ik die open trek slikt ze het door. In de veronderstelling dat het om een pluisje ging, ging ik gewoon weer door met wat ik deed. Maar even later kon ik mijn borduurnaald nergens meer vinden op mijn bureau. Tja, toen sloeg de paniek enigszins toe! O jé, als ze die nu net maar niet inslikte! Ik overal gezocht, maar kon niks meer vinden. Dus toen maar in allerijl de DA gebeld en die had maar één opmerking "hierheen komen als de sodemieter!" Tja, toen wederom de dierenambulance ingeschakeld (waar ze een maand eerder al in gezeten had op verdenking van een baarmoeder ontsteking) en gelukkig waren we toen snel ter plekke. Met wat röntgen foto's werd na een half uur vast gesteld dat ze hem inderdaad ingeslikt had. Dus spoed OK! Als ik een paar uur later was geweest zou die naald zijn gaan wandelen (hij zat nu in de maag in voedsel gestopt) en was ze door alle perforaties niet meer te redden geweest! Nu had ze een paar kleine gaatjes in de maagwand, die ook gehecht zijn. Om 19.00 werden we gebeld dat ze wakker was, maar nog maar net haar koppie op kon tillen. We mochten haar pas halen als ze goed kon staan, wat rond een uur of 20.00 het geval was. Toen belde de DA of we haar asjeblieft wilden halen, want ze gaf aan dat ze naar huis wilde. Wat een stressy middag was dat weer, vooral omdat ik bij Flopke wilde blijven als ze haar onder zeil zouden maken. Dat roept dan heel veel herinneringen aan je oude hondjes op, die je in hebt moeten laten slapen. Erg emotioneel dus! Gelukkig heeft manlief met vliegende vaart de overtocht gemaakt van Zoetermeer naar Almere en kon me steunen tijdens de OK. We mochten in de wachtkamer wachten gelukkig! Toch een aardig jaapje geworden:PICT0173 (Small)Vannacht heeft Ukkepuk niet goed geslapen. Ze durfde zich duidelijk niet te ontspannen en laten gaan. Misschien als reactie op de narcose, wat voor haar de eerste keer was. Nadat ze een tijdje had lopen drentelen heb ik haar in bed genomen toen ze daarom vroeg en toen ze eindelijk tegen me aan lag ontspande ze en viel in slaap. Tot 2 uur ging dat goed en daarna wilde ze op haar kussen voor het bed liggen. Ook daar was ze redelijk onrustig en sliep niet goed, maar misschien komt dat wel weer. Ze wil erg dicht bij me zijn. Straks mogen we proberen of ze wat wil eten. Hele kleine beetjes per uur. Drinken wil ze ook nog niet uit haarzelf, dus haar vannacht maar een spuitje met water gegeven toen ik merkte dat ze wel dorst had. Ze smakte de hele tijd en had duidelijk een droge mond. Kan ook van de narcose komen. Hopelijk gaat ze dat ook weer zelf doen in de loop van de dag. Als we de koorts bij haar weg kunnen houden hebben we tegen het weekend weer het ergste gehad denk ik. Voorlopig heeft ze hier nog geen last van. Duimen dat dit zo blijft! Gelukkig kan ik elk moment van de dag de DA bellen voor advies of om langs te komen, dus dat geeft wel een veilig gevoel!PICT0150 (Small)PICT0159 (Small) Nog steeds heel alert vanmorgen, maar uiteindelijk won de slaap PICT0163 (Small)PICT0164 (Small) Ook heeft ze vanmorgen ieder uur wat gegeten en een paar flinke slokken zelf gedronken. Ze plast en poept al goed. Altijd het eerste teken of het lijf goed werkt, dus dat is een goed teken. Ook heeft ze nog steeds geen koorts (afkloppen!).

Our Flopke is like is jumping ball normally these days, but yesterday afternoon she was laying down beside my chair calmly. Suddenly she wakes up and comes looking at me curiously. After that she went back to her pillow behind my chair. I looked back and with that turn I think   a neeedle slipped from my desk to the ground. Flopke jumped up to grab that thing of me. Yes, she got it! I saw her licking something from the ground and thought it was a bundle of small threads. I looked in her mouth and that moment she swallowed what she had picked up. Thinking it was this thread I went back to work on my blocks. But shortly after that I couldn’t find my needle anymore. Panic attack was near! Ok, she might have swallowed it???? I looked everywhere, but couldn’t find it back. So hasty I called the Vet and she said only one thing: come here as quick as you can. So I called the animal rescue squad and they picked us up. Hubby was at work and with an 2 hours drive he couldn’t make it on time. And I don’t own a car myself and even can’t drive. With some x-rays they found the needle in her stomage, so an emergency operation! If I would have been a few hours later she would have died of all the small holes the needle would have made in the inside of her body. She would slowly bleed to death. The small holes she had in her stomage are stitched up too now. The cut is quite large (see pic)! We could take her home by 8 pm and for the rest of the evening and night she was laying down besides me. This night she didn’t sleep well. She was afraid to go to sleep and relax. After I took her in my bed she relaxed and fell asleep for a few hours. Later on, when she woke up, she wanted to lay down on her pillow in front of my bed. That was a good sign. She gained some confidence! She was still not drinking, so I put some water in her mouth with an injection needle (without the needle on top ofcourse, just the plastic tube). She liked that as her mouth was dry (by the aneasthesia) If we can keep the fever away I think the most dangerous part will be over by the weekend!  Just crossing my fingers she will pull through ok! At least I still have her around! Gladly I can call the Vet any minute today for advise or to come and see her.  That makes me feel safe! This morning she was still very alert (2nd pics), but finally the sleep won (3rd pics)! She also ate this morning every hour some cookies (special food) and drank herself a few large sips. She also toileteries well, the first sign her body is working fine. And still no fever (knock on wood!).

1 opmerking:

  1. I feel for you. My Goodness what a terrible time. Thank goodness you acted quickly. Flopke will be in my thoughts. I do hope she will be alright.She is gorgeous.
    Lynne

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...